Statut Towarzystwa Przyjaciół Muzeum Historyczno-Etnograficznego w Chojnicach
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1.
Stowarzyszenie nosi nazwę „Towarzystwo Przyjaciół Muzeum Historyczno-Etnograficznego w Chojnicach” i zwane jest dalej „Towarzystwem”.
§ 2.
Towarzystwo działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7. 04. 1989 r. „Prawo o stowarzyszeniach” (Dz.. U. nr 20, poz. 104 z późniejszymi zmianami) oraz niniejszego statutu.
§ 3.
Siedzibą Towarzystwa jest Muzeum Historyczno-Etnograficzne w Chojnicach (ul. Podmurna 15), a terenem działania obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 4.
- Towarzystwo posiada osobowość prawną.
- Towarzystwo używa dwóch pieczęci: podłużnej z napisem „Towarzystwo Przyjaciół Muzeum Historyczno-Etnograficznego w Chojnicach” i okrągłej zawierającej wspomniany wyżej napis w otoku, zaś w środku logo muzeum.
§ 5.
Towarzystwo może prowadzić działalność gospodarczą zgodnie z obowiązującymi przepisami. Zysk z tytułu prowadzenia tej działalności nie podlega podziałowi pomiędzy członków Towarzystwa i zostanie przeznaczony na realizację celów statutowych.
§ 6.
Towarzystwo może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnych celach.
§ 7.
Towarzystwo opiera swoją działalność na społecznej pracy jego członków i honorowym pełnieniu funkcji we władzach. Może jednak zatrudniać pracowników do prowadzenia swoich spraw.
Rozdział II
Cele i środki działania
§ 8.
Zadaniem Towarzystwa jest udzielanie wszechstronnej pomocy Muzeum Historyczno-Etnograficznemu w Chojnicach i wspieranie jego działalności, głównie w zakresie:
- gromadzenia dóbr kultury i materiałów dokumentacyjnych z dziedziny historii, etnografii, archeologii i sztuki
- upowszechniania wiedzy dotyczącej dyscyplin reprezentowanych w muzeum
- szerzenia idei ochrony dziedzictwa kulturowego
- popularyzowania sztuki ludowej jako elementu charakteryzującego region.
§ 9.
Powyższe cele Towarzystwo realizuje samodzielnie lub przy współpracy z Muzeum Historyczno-Etnograficznym w Chojnicach poprzez:
- podejmowanie działań na rzecz wzbogacania zbioru muzealnego i konserwacji muzealiów
- inicjowanie i rozpowszechnianie wydawnictw naukowych i popularno-naukowych
- organizowanie ekspozycji
- organizowanie imprez promujących twórczość ludową
- współpracę z innymi instytucjami i organizacjami o podobnych celach.
Rozdział III
Członkowie Towarzystwa – ich prawa i obowiązki
§ 10.
Towarzystwo składa się z:
- członków zwyczajnych
- członków honorowych
- członków wspierających.
§ 11.
Członkiem zwyczajnym Towarzystwa może być każdy pełnoletni obywatel Rzeczypospolitej Polskiej oraz cudzoziemiec, który:
- złożył deklarację członkowską
- został przyjęty doń przez Zarząd.
§ 12.
- Godność członka honorowego Towarzystwa na wniosek Zarządu nadaje Walne Zebranie osobom szczególnie zasłużonym w popieraniu działalności Muzeum Historyczno-Etnograficznego w Chojnicach lub w popieraniu idei ochrony dziedzictwa kulturowego.
- Członkowie honorowi korzystają z wszelkich praw i obowiązków przysługujących członkom zwyczajnym Towarzystwa, z wyjątkiem udziału w głosowaniu; nie korzystają też z uprawnień wyborczych.
- Członkowie honorowi nie opłacają składek członkowskich.
§ 13.
- Członkiem wspierającym Towarzystwa może zostać osoba fizyczna lub prawna, która zadeklaruje pomoc dla Towarzystwa.
- Członków wspierających przyjmuje Zarząd Towarzystwa na podstawie pisemnych deklaracji.
- Członkowie wspierający będący osobami prawnymi działają w Towarzystwie za pośrednictwem upoważnionych przedstawicieli.
- Członkowie wspierający korzystają z wszelkich praw i obowiązków członków zwyczajnych, za wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego oraz nie opłacają składek członkowskich.
§ 14.
Członek zwyczajny Towarzystwa ma prawo:
- uczestniczenia i wnioskowania na Walnym Zebraniu oraz wybierania i wybieralności do władz Towarzystwa
- oceniania działalności Towarzystwa i jego władz, a także wysuwania postulatów i wniosków wobec władz Towarzystwa
- korzystania bezpłatnie z imprez Towarzystwa i Muzeum.
§ 15.
Każdy członek Towarzystwa ma obowiązek:
- współdziałania w realizacji celów Towarzystwa i popierania jego działalności
- przestrzegania statutu oraz uchwał władz Towarzystwa
- regularnego opłacania składek członkowskich
- uczestniczenia w zebraniach Towarzystwa.
§ 16.
Utrata praw członkowskich następuje:
- przez wystąpienie zgłoszone pisemnie do Zarządu Towarzystwa
- przez wykreślenie uchwałą Zarządu za zaleganie ze składkami członkowskimi
- wskutek śmierci członka, utratę zdolności do czynności prawnych lub utratę praw obywatelskich
- prze wykreślenie z powodu rażącego naruszenia postanowień statutu lub działania na szkodę Towarzystwa
- w przypadku likwidacji osoby prawnej.
§ 17.
- 1. Wykreślenie z listy członków Towarzystwa odbywa się poprzez uchwałę Zarządu.
- Od decyzji o nie przyjęciu do Towarzystwa lub wykreśleniu przysługuje zainteresowanemu prawo odwołania się do Walnego Zebrania. Odwołanie winno być złożone w ciągu dwóch tygodni od dnia doręczenia decyzji.
Rozdział IV
Składki członkowskie
§ 18.
- Wysokość składek członkowskich oraz termin ich płatności ustala Walne Zebranie.
- W szczególnie uzasadnionych wypadkach Zarząd Towarzystwa zwalnia członka od obowiązku płacenia składek.
Rozdział V
Władze Towarzystwa
§ 19.
Władzami Towarzystwa są:
- Walne Zebranie
- Zarząd
- Komisja Rewizyjna
§ 20.
Walne Zebranie jest najwyższą władzą Towarzystwa. Biorą w nim udział wszyscy członkowie. Może ono być zwyczajne lub nadzwyczajne.
§ 21.
- Zwyczajne Walne zebranie zwołuje Zarząd Towarzystwa raz w roku, a co trzy lata ma ono charakter sprawozdawczo-wyborczy.
- Do kompetencji Walnego Zebrania należy:
- wysłuchanie sprawozdań Zarządu z działalności Towarzystwa i ich ocena
- wysłuchanie sprawozdania Komisji Rewizyjnej i udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi
- rozpatrzenie i zatwierdzenie programów działania
- wybór władz Towarzystwa
- zmiana statutu
- rozstrzyganie wniosków w sprawach majątku Towarzystwa
- rozstrzyganie odwołań od uchwał Zarządu Towarzystwa
- decydowanie w sprawach, w których statut nie upoważnia innych organów Towarzystwa
- rozwiązanie Towarzystwa i jego likwidacja.
§ 22.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Zarząd zwołuje:
- na mocy uchwały poprzedniego Walnego Zebrania
- z własnej inicjatywy
- na żądanie Komisji Rewizyjnej
- na pisemne żądanie co najmniej1/3 członków Towarzystwa uprawnionych do głosowania.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie winno zostać zwołane w przeciągu 30 dni od daty złożenia żądania lub wniosku.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie rozpatruje tylko te sprawy, dla których zostało zwołane.
§ 23.
- Prawo głosu na Walnym Zebraniu mają tylko ci członkowie, którzy nie zalegają ze składkami.
- Prawo uczestniczenia w Walnym Zebraniu musi być wykonywane osobiście przez osoby fizyczne. Osoba prawna reprezentowana jest przez swego przedstawiciela.
- Członkom honorowym, wspierającym i zaproszonym gościom przysługuje tylko głos doradczy.
§ 24.
- Pisemne zawiadomienie z podaniem miejsca, terminu i porządku obrad każdego Walnego Zebrania rozsyła członkom Zarząd Towarzystwa na co najmniej 14 dni przed terminem Walnego Zebrania.
- Zawiadomienie o nadzwyczajnym Walnym Zebraniu winno zawierać informacje, na czyje żądanie jest ono zwołane.
§ 25.
- Do ważności Walnego Zebrania Towarzystwa odbywającego się w pierwszym terminie potrzebna jest obecność przynajmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
- Zwołane w drugim terminie Walne Zebranie jest ważne bez względu na liczbę obecnych.
§ 26.
- Uchwały na Walnym Zebraniu zapadają zwykłą większością głosów członków uprawnionych do głosowania, obecnych na zebraniu.
- Głosowanie na Walnym Zebraniu jest jawne.
- Walne zebranie może uchwalić inną formę głosowania.
§ 27.
- Walne Zebranie prowadzi przewodniczący wybrany przez Zebranie.
- Z obrad Walnego Zebrania sporządza się protokół, podpisany przez przewodniczącego i sekretarza Walnego Zebrania.
§ 28.
- Zarząd Towarzystwa składa się z 5 członków (łącznie z prezesem) wybranych na okres 3 lat w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów.
- Walne Zebranie wybiera prezesa Towarzystwa w oddzielnym głosowaniu.
- Członkowie Zarządu wybierają spośród siebie wiceprezesa, skarbnika oraz sekretarza.
§ 29.
- Do zakresu działania Zarządu należy:
- realizacja celów i zadań Towarzystwa oraz uchwał Walnego Zebrania
- ustalenie okresowych planów działalności
- składanie sprawozdania z działalności Zarządu na Walnym Zebraniu
- zarządzanie majątkiem Towarzystwa oraz prowadzenie jego ewidencji
- składanie sprawozdań finansowych Towarzystwa
- ustalanie regulaminów dotyczących wewnętrznej działalności Towarzystwa
- angażowanie personelu etatowego oraz zlecanie prac wymagających fachowych kwalifikacji i ustalanie wysokości wynagrodzenia za nie.
- Zarząd Towarzystwa zbiera się nie rzadziej niż raz na kwartał. Do ważności uchwał konieczna jest obecność co najmniej 3 członków Zarządu Uchwały zapadają bezwzględną większością głosów. W razie równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego zebrania.
§ 30.
Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków wybranych przez Walne Zebranie na okres 3 lat w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów. Komisja Rewizyjna wybiera spośród siebie przewodniczącego i jego zastępcę.
§ 31.
- Komisja Rewizyjna czuwa nad działalnością Zarządu Towarzystwa.
- Komisja ma prawo dokonywania rewizji w każdym czasie, a obowiązkiem jej jest sprawdzenie przynajmniej raz w roku wszystkich ksiąg, dokumentacji i stanu majątkowego Towarzystwa. Z każdej dokonanej kontroli Komisja sporządza protokół i przekazuje go Zarządowi.
- Ze swoich czynności Komisja Rewizyjna składa sprawozdania Walnemu Zebraniu oraz stawia wnioski o udzielenie absolutorium Zarządowi.
§ 32.
- Funkcja członka w Zarządzie i Komisji Rewizyjnej ustaje z chwilą ustania jego członkostwa w Towarzystwie.
- Zarząd Towarzystwa ma prawo dokooptować nowych członków na miejsce tych, którzy ubyli w czasie trwania kadencji. Liczba dokooptowanych członków nie może przekraczać 2/5 liczby członków pochodzących z wyboru. Dokooptowanie następuje w drodze uchwały Zarządu.
- Uzupełnienia składu Komisji Rewizyjnej dokonuje Walne Zebranie.
Rozdział VI
Majątek, fundusze Towarzystwa i sposób zaciągania zobowiązań
§ 33.
- Towarzystwo, jako osoba prawna, może posiadać majątek ruchomy i nieruchomy, zawierać wszelkiego rodzaju umowy, przyjmować darowizny, dotacje, subwencje.
- Towarzystwo na zewnątrz reprezentuje prezes lub wiceprezes.
§ 34.
Fundusze Towarzystwa stanowią:
- składki członkowskie
- dotacje, darowizny, zapisy
- przychody z imprez i innych form działalności statutowej
- dochody z działalności gospodarczej.
§ 35.
Majątkiem Towarzystwa administruje Zarząd z zachowaniem obowiązujących przepisów.
§ 36.
Do ważności oświadczeń woli w sprawach majątkowych i finansowych wymagane jest współdziałanie prezesa lub wiceprezesa i skarbnika, natomiast w sprawach niemajątkowych wszelkie pisma i dokumenty podpisuje prezes lub wiceprezes.
Rozdział VII
Przepisy końcowe
§ 37.
Wszelkie zmiany niniejszego statutu wymagają uchwały Walnego Zebrania, powziętej większością co najmniej 2/3 głosów członków Towarzystwa uprawnionych do głosowania, obecnych na zebraniu.
§ 38.
- Likwidacja Towarzystwa może nastąpić tylko na podstawie uchwały Walnego Zebrania, powziętej większością co najmniej 2/3 głosów, przy obecności przynajmniej połowy członków Towarzystwa uprawnionych do głosowania.
- Uchwała Walnego Zebrania o likwidacji Towarzystwa musi równocześnie zawierać postanowienie o przeznaczeniu majątku Towarzystwa.
§ 39.
W sprawach nie uregulowanych niniejszym statutem mają zastosowanie przepisy „Prawa o stowarzyszeniach”.